Πέμπτη, 20 Μαρτίου 2014

Δέκα υπερ-αναγνωρίσιμα λογότυπα.

Μια από τις πιο έξυπνες ιδέες και επιτυχημένες εκτελέσεις, είναι η ταινία μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων Logorama που είναι φτιαγμένη αποκλειστικά με λογότυπα αποδεικνύοντας την αξία και την επιρροή των αναγνωρίσιμων λογοτύπων από εταιρείες που θέλουν να κυριαρχήσουν στην αγορά.  Για αυτή τη λίστα έκανα ένα πείραμα, διάλεξα μερικά λογότυπα και τα έδειξα στους γονείς μου (που είναι γύρω στα 60 τους χρόνια). Σκέφτηκα ότι αν τα αναγνωρίσουν αυτοί που ανήκουν σε μια παλιότερη γενιά και δεν έχουν πολλά πάρε-δώσε με τις νέες τεχνολογίες, σημαίνει ότι είναι πασίγνωστα. Αυτή είναι η λίστα που προέκυψε.

10. Puma


Η Γερμανική εταιρεία αθλητικών ειδών ιδρύθηκε το 1924 με άλλο όνομα από τους αδελφούς Dassler, οι οποίοι το 1948 χώρισαν τα τσανάκια τους δημιουργώντας την Adidas και την Puma. Η τελευταία πρωταγωνίστησε πολλές φορές στα πόδια διάσημων ποδοσφαιριστών όπως ο Πελέ, ο Εουσέμπιο, ο Κροιφ και υπήρξε χορηγός πολλών ποδοσφαιρικών ομάδων σε αθλητικές διοργανώσεις. Το λογότυπο της εταιρείας σχεδιάστηκε το 1948 και στόχος ήταν να αποτυπώσει την επιθετικότητα και την πρωτοπορία της εξ’ου και η πρωτότυπη γραμματοσειρά αλλά και ο ορμώμενος αίλουρος.


9. Michelin

Το 1894, οι αδελφοί Michelin επισκέφτηκαν την Lyon Universal Exhibition και παρατήρησαν μια στοίβα με λάστιχα το ένα πάνω στο άλλο που «αν είχε χέρια θα έμοιαζε με άνθρωπο» όπως είπε ο ένας από τους δύο. Τέσσερα χρόνια αργότερα, είδαν ένα σκίτσο του O’Gallop που απεικόνιζε έναν μουσάτο γίγαντα να  κρατάει ένα ποτήρι μπύρα (ήταν διαφήμιση για μπυραρία). Η ιδέα τους άρεσε και την προσάρμοσαν στα μέτρα της νέας τους εταιρείας, ο γίγαντας θα ήταν φτιαγμένος από λάστιχα και το ποτήρι του θα ήταν γεμάτο γυαλιά και καρφιά, διαφημίζοντας έτσι την ανθεκτικότητα των ελαστικών Michelin. Μάλιστα κράτησαν αυτούσια και την «ατάκα» του γίγαντα ο οποίος παρέθετε τον ποιητή Οράτιο, «Nunc est Bibendum», "τώρα είναι ώρα να πιούμε" και είχε υπότιτλο «Εις υγείαν! Το λάστιχο Michelin πίνει τα εμπόδια!». Bibendum ονομάστηκε και η συμπαθής μασκώτ και τη δεκαετία του ’30 γυρίστηκε μια μικρή ταινία κινουμένων σχεδίων που περιγράφει τη γέννηση του. 
Όταν η εταιρεία άνοιξε υποκατάστημα στο Λονδίνο, ο Bibendum μεταμφιέστηκε αναλόγως. Ντύθηκε ιππότης με κράνος και ασπίδα και παράφρασε τον ποιητή Tennyson : “My strength is as the strength of ten, because my rubber is pure.” Στις αρχές του εικοστού αιώνα ο Bibendum πέρασε τον Ατλαντικό αλλά δεν έκανε κάτι φοβερό στη διαφήμιση του. Εκεί που έγινε διάσημος και ιδιαίτερα αγαπητός ήταν στην Ιταλία, όπου το τοπικό παράρτημα της Michelin εξέδιδε μια μηνιαία επιθεώρηση με αυτόν πρωταγωνιστή και την έστελνε ταχυδρομικώς στους πελάτες της. Το 1922 ταξίδεψε στην Νότια Αφρική όπου ντύθηκε για την περίσταση βεδουίνος!
Από το 1930 και μετά η Michelin περιόρισε τις καλλιτεχνικές της ανησυχίες και ο Bibendum δεν μασκαρεύτηκε ξανά ενώ το 1998 έκανε μια μικρή «λιποαναρρόφηση» για να γίνει όπως τον αναγνωρίζουμε σήμερα.

8. Chiquita

Στα τέλη του 19ου αιώνα ιδρύθηκε η πιο γνωστή εταιρεία εμπορίας μπανανών. Η Μις Τσικίτα στην αρχή ήταν…μπανάνα και όχι ανθρώπινη γυναίκα. Το πρώτο σχέδιο του εταιρικού σήματος το 1944 ήταν το σκίτσο μιας μπανάνας με γυναικείο πρόσωπο που φορούσε ένα πλατύ καπέλο γεμάτο φρούτα και είχε τον τίτλο «Η πρώτη κυρία των φρούτων». Όταν χρειάστηκε να ενσαρκώσει μια γυναίκα τον χαρακτήρα, αυτή που ξεχώρισε ήταν η πορτορικανή Elsa Miranda η οποία παραμένει η γνωστότερη Μις Τσικίτα. Το 1987, ο δημιουργός του Ροζ Πάνθηρα, Oscar Grillo, μετέτρεψε την Μις Τσικίτα, από μπανάνα σε γυναίκα, φέρνοντας το γαλάζιο αυτοκολλητάκι στη σημερινή του μορφή.

7. Shell

Αν κι εσείς όπως εγώ αναρωτηθήκατε κάποια στιγμή στη ζωή σας, τι σχέση έχει το κοχύλι με τη βενζίνη, ήρθε η ώρα να σας λυθεί η απορία. Το 1891, μια μικρή αγγλο-ολλανδική εταιρεία με βάση το Λονδίνο, εμπορευόταν μπιμπελό, αντίκες και κοχύλια από την Άπω Ανατολή. Αυτά είχαν τέτοια ζήτηση που ο ιδιοκτήτης της εταιρείας αποφάσισε να τα τοποθετήσει στη «βιτρίνα» του υιοθετώντας το σχέδιο του κοχυλιού σαν σήμα κατατεθέν της επιχείρησης του. Αργότερα, η επιχείρηση του επεκτάθηκε, περιλαμβάνοντας τη μεταφορά κηροζίνης στην Άπω Ανατολή και αυτό έγινε αιτία για να ιδρυθεί  η “Shell” Transport and Trading Company που πλέον είχε ως έμβλημα το γνωστό όστρακο. Αργότερα όταν η εταιρεία έγινε γνωστή, δεν υπήρχε λόγος να γράφουν τη λέξη Shell αφού όλοι αναγνώριζαν το διάσημο κόκκινο-κίτρινο «χτένι».

6. WWF

Το τρισχαριτωμένο πάντα που κοσμεί το λογότυπο του Παγκόσμιου Ταμείου για τη Φύση, όπως είναι γνωστό το WWF στα ελληνικά, σχεδιάστηκε το 1961 από τον ίδιο τον ιδρυτή της μη κυβερνητικής οργάνωσης, Sir Peter Scott, οικολόγο και ορνιθολόγο. Ένα ελκυστικό ασπρόμαυρο σκίτσο, στο οποίο το 1986 προστέθηκαν τα αρχικά WWF από κάτω, και δίνει ένα θετικό μήνυμα υπευθυνότητας και φροντίδας.





5. McDonalds

Το εικονικό Μ που σχηματίζεται από δύο χρυσές αψίδες σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Stanley Meston  το 1961. Προηγήθηκε η επιθυμία των αδελφών McDonald, να χτίσουν ένα καινούριο εστιατόριο για να στεγάσουν το δημοφιλές τους χάμπουργκερ και επέμειναν πολύ στο να περιλαμβάνει το αρχιτεκτονικό σχέδιο δύο αψίδες που ήταν πολύ της μόδας τότε. Ο Meston δέχτηκε την υπόδειξη τους και έχτισε στην περιοχή του Phoenix το πρώτο McDonalds, στο οποίο δέσποζαν οι δύο ημικυκλικές κίτρινες αψίδες. Τη δεκαετία του ’60 η ιδέα των αψιδωτών ρεστωράν εγκατελείφθηκε, αλλά οι αψίδες παρέμειναν στο λογότυπο της εταιρείας, το οποίο όμως τώρα πια χρησιμοποιείται συχνά και σαν σύμβολο του καπιταλισμού ή της παγκοσμιοποίησης αφού η McDonalds είναι από τις πλέον διάσημες Αμερικανικές εταιρείες. Στον Πρίγκηπα της Ζαμούντα (Coming to America) ο Cleo McDowell που κατηγορείται για αντιγραφή, απαριθμεί τις διαφορές μεταξύ του εστιατορίου του και των McDonalds.

4. Mercedes-Benz

Το 1910, το αστέρι που συνόδευε την Mercedes είχε ήδη κατοχυρωθεί σαν σήμα κατατεθέν της εταιρείας. Η ιδέα προήλθε από τους αδελφούς Daimler, γιούς του αποβιώσαντα ιδρυτή της. Το αστέρι με τις τρείς μύτες συμβολίζει την χρήση των Daimler  κινητήρων στη στεριά, τη θάλασσα και τον αέρα ("on land, on water, and in the air”). Αρχικά το αστέρι απεικονιζόταν χωρίς τον χαρακτηριστικό κύκλο γύρω του, με τα χρόνια όμως έγιναν διάφορες προσθήκες και μικροαλλαγές. Αργότερα, όταν συγχωνεύθηκε με την Benz, στο έμβλημα προστέθηκε γύρω από το αστέρι ένα στεφάνι δάφνης το οποίο ήταν σήμα κατατεθέν της τελευταίας. To 1996, η εταιρεία επέστρεψε στο κομψό και λιτό λογότυπο του κύκλου με το αστέρι.

3. Apple

Το πρώτο λογότυπο της Apple σχεδιάστηκε το 1976 από τον Ronald Wayne και έδειχνε τον Ισαάκ Νεύτωνα κάτω από την περιβόητη μηλιά. Γύρω του ήταν γραμμένο το απόφθεγμα του Wordsworth «Νεύτωνας, ένα μυαλό που πάντα ταξιδεύει στις άγνωστες θάλασσες της σκέψης…μόνο.» Μετά από ένα μόλις χρόνο, οι ιδρυτές αποφάσισαν ότι θέλουν κάτι πιο μοντέρνο κι έτσι προσέλαβαν τον Rob Janoff και γεννήθηκε το δαγκωμένο μηλαράκι με τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Μάλιστα, το δάγκωμα στο πλάι έγινε για να μην μπερδεύει ο κόσμος το μήλο με κεράσι ή με ντομάτα. Ήταν επίσης και ένα λογοπαίγνιο (που μόνο οι σπασίκλες θα έπιαναν) ανάμεσα στις λέξεις bite (δάγκωμα) και byte (μονάδα μέτρησης ψηφιακής πληροφορίας). Κάποιοι λένε ότι η δαγκωματιά συμβολίζει την επανάσταση κόντρα στον Θεό και το ουράνιο τόξο συνδέεται με το φίδι. Άλλοι θεωρούν ότι η επιλογή του μήλου ήταν ένα tribute στον Alan Turing, τον πατέρα της επιστήμης των υπολογιστών, ο οποίος πέθανε από δηλητηρίαση από κυάνιο προφανώς από ένα μήλο που άφησε μισοφαγωμένο και περιείχε κυάνιο (ίσως ήταν και αυτοκτονία). Στη βιογραφία του Jobs γράφεται οτι επέλεξε το μήλο με το δάγκωμα για να μην το μπερδεύει με κεράσι όπως και ότι δεν υπάρχει κάποιο κρυφό νόημα στη σειρά που είναι τοποθετημένα τα χρώματα εκτός από το πράσινο που ήθελε να είναι πάνω πάνω στο φυλλαράκι. Βέβαια κάποιοι λατρεύουν τα κρυφά μηνύματα και την υπερανάλυση, έτσι ο Jean-Louis Gassée, πρώην στέλεχος της Apple, λέει : «Ένα από τα βαθιά μυστήρια για μένα είναι το λογότυπό μας, το σύμβολο του πόθου και της γνώσης, δαγκωμένο, που διασχίζεται απο τα χρώματα του ουράνιου τόξου με λάθος σειρά. Δεν θα μπορούσες να ονειρευτείς ένα πιο κατάλληλο λογότυπο: πόθος, γνώση, ελπίδα και αναρχία
Το 1998 ο Jobs (αφού μόλις είχε επιστρέψει στην Apple) βαρέθηκε τα χρωματιστά και άλλαξε το μηλαράκι σε κάτι πιο αφαιρετικό και μινιμαλιστικό ενώ συγχρόνως άρχισε να το προσθέτει σε εμφανές μέρος, σε όλα του τα προιόντα (στη ράχη των iMac για παράδειγμα). Μια σωστή κίνηση, αφού το πολύχρωμο μηλαράκι θα έκανε πιο «παιδικό» το look των προιόντων (εγώ βέβαια το προτιμώ) και θα ανέβαζε κατά πολύ το κόστος της εκτύπωσης.

2. Nike

Το λογότυπο της διάσημης εταιρείας αθλητικών ειδών σχεδιάστηκε από την κυρία Carolyn Davidson το 1971 όταν ήταν ακόμη φοιτήτρια, έναντι του ευτελούς ποσού των 35 δολαρίων (μετά βέβαια της δώσαν μετοχές που τώρα αξίζουν πάνω από μισό εκατομμύριο δολάρια). Το λεγόμενο Swoosh, όπως λέγεται η κυματοειδής γραμμή , στην αρχή δεν συγκίνησε ιδιαίτερα τους ιδιοκτήτες της Nike, αλλά του έδωσε μια ευκαιρία και φυσικά του βγήκε σε καλό αφού μιλάμε για ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα λογότυπα του κόσμου.  Η σχεδιάστρια πειραματίστηκε με σκίτσα σε χαρτιά που μετά τοποθετούσε πάνω σε αθλητικά παπούτσια για να δει αν έδειχναν ωραία.

 1.Coca Cola 

Το 1886 δημιουργήθηκε το εθιστικό αναψυκτικό που ακούει στο όνομα Coca Cola και το ξέρουν μέχρι και οι γιαγιάδες μας. Για το λογότυπο οι δημιουργοί πειραματίστηκαν με την λέξη γραμμένη με μια καλλιγραφική γραμματοσειρά που ήταν τότε της μόδας στην επιχειρηματική αλληλογραφία (δεν είχε υπολογιστές και τέτοια τότε), το Spencerian script. Στη συνέχεια πρόσθεσαν δύο κερασάκια που κρέμονταν από τα κεφαλαία C’s αλλά τα έβγαλαν πολύ γρήγορα γιατι παραήταν φορτωμένο το σχέδιο. Το 1958 μπήκε το κόκκινο φόντο με τα άσπρα γράμματα και το 1969 προστέθηκε και το λευκό κύμα στο κάτω μέρος.  Από τότε δεν έχουν γίνει πολλές αλλαγές αφού δεν υπάρχει ανάγκη να πειραχτεί το πλέον αναγνωρίσιμο logo-brand name του πλανήτη. Παραθέτω και το σχετικό ανέκδοτο :
Επί εποχής Ronald Reagan , μπαίνει ένας βοηθός του και του λέει : 
- Κύριε , προσσεληνώθηκαν οι Ρώσοι πρώτοι στο φεγγάρι και θέλουν λέει να το βάψουν κόκκινο . Τι να κάνω ; 
- Τίποτα παιδί μου , περίμενε να τελειώσουν πρώτα . 
Μετά από 15 λεπτά ... 
- Κύριε , οι Ρώσοι έχουν βάψει το ένα τέταρτο του φεγγαριού ήδη κόκκινο . Τι να κάνουμε ; 
- Μην ανησυχείς παιδί μου , πες μου όταν τελειώσουν . 
Στη μισή ώρα ... 
- Κύριε , οι Ρώσοι έχουν βάψε το μισό φεγγάρι κόκκινο . Δεν θα κάνετε τίποτα ; 
- Όχι ακόμη . 
Μετά από 45 λεπτά .. 
- Κύριε Reagan , έχουν βάψει τα τρία τέταρτα του φεγγαριού κόκκινο ! Σας παρακαλώ , ας τους βομβαρδίσουμε ... 
- ΄Αστους να κάνουν τη δουλειά τους . 
Στην μία ώρα πάνω ... 
- Κύριε , οι Ρώσοι το έβαψαν όλο το φεγγάρι κόκκινο . 
- Ωραία , τώρα πάρε τη NASA και πες τους να στείλουν ένα διαστημόπλοιο με πολύ άσπρη μπογιά και να γράψει COCA-COLA κατά μήκος του φεγγαριού !



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου