Δευτέρα, 22 Σεπτεμβρίου 2014

Δέκα μεταμορφώσεις της ελληνικής μυθολογίας.

Peter Paul Rubens
Πολύ πριν τους Transformers, οι αρχαίοι έλληνες παραμυθάδες είχαν αντιληφθεί τη μαγεία και τη γοητεία της μεταμόρφωσης. Τι ωραίο πράγμα να γίνεσαι έστω και για λίγο κάποιος άλλος. Και τι τραγικό μερικές φορές να γίνεσαι για πάντα κάτι άλλο.

Η μεταμόρφωση ήταν ένα από τα αγαπημένα χόμπυ των θεών (αυτό και το να σκοτώνουν θνητούς). Ιδιαίτερη αδυναμία του είχε ο Δίας που για να κάνει τις βρωμοδουλειές του είχε μεταμορφωθεί σε όλα τα ζωντανά της πλάσης. Σε ταύρο με την Ευρώπη, σε χρυσή βροχή με τη Δανάη, σε κύκνο με τη Λήδα, σε… Αμφιτρύωνα με την Αλκμήνη, σε περιστερά (όχι αθώα) με τη Φθία, σε αετό με τον Γανυμήδη. (Στον διπλανό πίνακα βλέπουμε ζουζουνιές μεταξύ της Καλλιστούς και του Δία που δεν δίστασε να πάρει την μορφή της Άρτεμης για να την πέσει στην αθώα νύμφη. Πλιζ δηλαδή...) Απορώ βέβαια πώς καταδεχόταν να πρέπει να γίνει κύκνος ή ταύρος ας πούμε για να κάνει σεξ. Θα μου πεις, σήμερα οι άντρες κάνουν και χειρότερα για το ίδιο πράγμα. Εκτός από τον Δία όμως η μεταμόρφωση χρησιμοποιήθηκε και σε πολλές άλλες περιστάσεις και από άλλους θεούς. Ας δούμε δέκα απο αυτές.


10. Αράχνη

Diego Velázquez
Κόρη βαφέα πορφύρας και διάσημη για την δεξιοτεχνία της στην υφαντική, η Αράχνη έκανε το τραγικό σφάλμα να ξιπαστεί και να καυχηθεί ότι υφαίνει καλύτερα και από τη θεά Αθηνά. Ποιος είδε την Αθηνά και δεν τη φοβήθηκε! Ωστόσο, δεν έδρασε ακραία αλλά μεταμφιέστηκε σε γριούλα και επισκέφτηκε την Αράχνη για να της πει εμμέσως πλην σαφώς να ξεκαβαλήσει το καλάμι. Οι νέοι όμως κυρία μου φημίζονται για την επιπολαιότητα τους και την αλαζονεία τους ειδικά όταν αντιμετωπίζουν την τρίτη ηλικία. Της πέταξε ένα «άσε μας ρε θεία» και συνέχισε τα δικά της.  Και όχι μόνο αυτό, αλλά προκάλεσε και την θεά σε διαγωνισμό υφαντικής τέχνης, πρόκληση την οποία η Αθηνά αποδέχτηκε. Πρέπει να ήταν το πρώτο talent show του κόσμου. So you think you can weave. Κριτές δεν ξέρουμε ποιοι ήταν αλλά έχω την εντύπωση ότι μία ήταν η Ροζίτα Σώκου. Ξεκινάνε λοιπόν οι διαγωνιζόμενες, η Αθηνά επιλέγει ένα σχέδιο με διάφορα κατορθώματα των θεών ενώ η Αράχνη στολίζει το κέντημα της με τις ερωτικές περιπέτειες τους. Διπλό το χτύπημα για τη θεά γιατί τόλμησε η μικρή να βγάλει τα άπλυτα τους φόρα παρτίδα αλλά και γιατί όσο κι αν κοίταζε με το μικροσκόπιο το υφαντό δεν μπορούσε να βρει ψεγάδι. Και αντί να δείξει ανωτερότητα και να πει, εντάξει κέρδισες, υφαίνεις τόσο καλά όσο εγώ, τσατίζεται και δίνει μια στο αριστούργημα της και το χαλάει. Η Αράχνη τότε θέλησε να κρεμαστεί αλλά ούτε αυτό την άφησε να κάνει η κακίστρω η Αθηνά αφού την καταράστηκε να υφαίνει πάντα κρεμασμένη μεταμορφώνοντας την σε αραχνούλα. Κατωτάτου η θεά.

9. Δάφνη

John William Waterhouse
Παρθένα και πεντάμορφη η Δάφνη, κόρη της Γής, τριγύριζε ήσυχα στο δασάκι παρατηρώντας τα μυρμηγκάκια και μαδώντας μαργαρίτες. Έτυχε να περνάει ο Απόλλων, την βλέπει και παθαίνει ταραχή μεγαλύτερη κι από του ΛεΠα! Η μικρή όμως δεν είχε καμία όρεξη να χάσει ότι πολυτιμότερο έχει και μετά να πρέπει να εξηγεί ότι της το πήρε ο Απόλλωνας με το ζόρι! Βρε καλή μου βρε χρυσή μου, τίποτα αυτή. Αγρίεψε ο θεός, βλέπει ότι με το καλό δεν θα του κάτσει, την αρπάζει στην αγκαλιά του και την εγκλωβίζει! Βάζει αυτή τις φωνές ως άλλη Μαιρούλα Ευαγγέλου «μανούλα, μανούλα», βγαίνει η Γη και βλέπει τον εναγκαλισμό και τραβάει τα μαλλιά της (τα μαλλιά της Γης είναι τα δέντρα;). Τι να κάνει, τι να κάνει, κατέφυγε στην ύστατη λύση, μεταμόρφωσε την κόρη της σε φυτό και έμεινε ο Απόλλωνας με τα δαφνόφυλλα στο χέρι. Εμάς καλό μας έκανε όμως γιατί ταιριάζουν πολύ στις φακές.

8. Ακταίων

Eugène Delacroix
Σε δύο τουλάχιστον περιπτώσεις, θνητοί που τόλμησαν να κοιτάξουν γυμνές θεές (είτε κατά λάθος είτε επίτηδες) είχαν τραγικά αποτελέσματα στην υγεία τους. Καταρχάς ο Τειρεσίας που θα τον αναλύσουμε λεπτομερώς άλλη φορά, είδε την Αθηνά γυμνή να μπανιαρίζεται και τυφλάθηκε. Όχι από το θέαμα, η θεά τον τιμώρησε. Η δεύτερη περίπτωση ήταν ο Ακταίων, ο πρώτος μπανιστιρτζής του κόσμου. Δύο χόμπυ είχε ο καψερός, το κυνήγι και τη συλλογή σκυλιών. Είχε μαζέψει καμιά πενηνταριά σκυλιά και δεν είχε αφήσει ελάφι για ελάφι στο δάσος. Σε μια από αυτές του τις εξορμήσεις έτυχε να περνάει απο μια λιμνούλα (την Παρθένιο πηγή) στην οποία έπαιρνε το λουτρό της η θεά Άρτεμις. Ε ωραία κοπέλα ήταν, παληκαράκι ο Ακταίων, τι να κάνει; Να μη δει; Το έφαγε το κεφάλι του όμως γιατί τον πήρε πρέφα η μυξοπαρθένα και επιτόπου τον μεταμόρφωσε σε ελάφι και τον κατασπάραξαν τα σκυλιά του. Τεράστια καφρίλα.

7. Ιώ

Pieter Lastman
Και μιας και μιλήσαμε για καφρίλες, ας περιλάβουμε την πρώτη κυρία του Ολύμπου η οποία δεν προλάβαινε να μετράει κέρατα από τον προκομένο της. Μια από τις γκομενίτσες του ήταν η Ιώ από το Άργος, βασιλοπούλα και κουκλίτσα (ε κανένα μπάζο θα ζαχάρωνε κοτζάμ Ζεψ;;;). Αφού έκανε ότι έκανε, της πέταξε ένα «μην πάρεις εσύ, θα σου τηλεφωνήσω εγώ» και όσο τον είδατε εσείς άλλο τόσο τον είδε κι αυτή. Έφτασαν τα μαντάτα στα αυτιά της Ήρας και αποφάσισε να δράσει. Πηγαίνει στο Άργος αυτοπροσώπως να δει το τσουλί που ξελόγιασε το στεφάνι της και βλέποντας την καλλονή, της ανεβαίνει ακόμα περισσότερο το αίμα στο κεφάλι και τη μεταμορφώνει στην καλή μας αγελάδα που όλο βόσκει στη λιακάδα. Φωνάζει και ένα από τα κατοικίδια της, τον Άργο με τα εκατό μάτια, και τον βάζει φύλακα της αγελάδας (μη τυχόν και γίνει τί δηλαδή; οι αγελάδες δεν κάνουν τίποτα, όλη μέρα τρώνε). Μαθαίνει τα καθέκαστα ο Δίας, στέλνει τον Ερμή να σκοτώσει τον Άργο, πάει το τερατάκι ζωή σε λόγου μας. Η Ήρα αντεπιτίθεται (ως άλλη αυτοκρατορία) και στέλνει τον Οίστρο (δηλαδή την αλογόμυγα) να κυνηγάει τη γελαδίτσα μέχρι να την τρελάνει. Δεν ξέρω αν σας έχει κυνηγήσει αλογόμυγα (αλλιώς γνωστή και ως τάβανος) αλλά εμένα με τάραξε ένας το καλοκαίρι και ξέρω, είναι χάλια. Έτρεχε η καημενούλα η Ιώ, έφτασε κάποια στιγμή σε ένα γκρεμό με μια ανώνυμη θάλασσα από κάτω, πέφτει μέσα η αγελάδα, τσακ νάτο το Ιόνιο πέλαγος. Δεν πνίγηκε όμως, κολύμπησε μέχρι την Αίγυπτο και ο Οίστρος από πίσω της! Ο Δίας μαθαίνει τα τελευταία νέα (ο Ερμής είχε βαρεθεί να στέλνει newsletters) και αποφασίζει να κινηθεί πιο δραστικά. Πηγαίνει στην Αίγυπτο και μόλις τον βλέπει ο Οίστρος γίνεται καπνός. Μεταμορφώνει και την Ιώ πάλι σε κοπελίτσα και πάει για δεύτερο γύρο περιπτύξεων. Να έχεις τον πόνο σου που ήσουν γελάδα και σε κυνηγούσε η μύγα, να έχεις και τον αρχιθεό με τις ορέξεις του! Τελικά την Ιώ, αφού τη γκάστρωσε κιόλας (γέννησε ένα αγοράκι, τον Έπαφο) την έκανε αστερισμό και ησύχασε κι αυτή και η Ήρα και εμείς.

6. Αηδών και Πολύτεχνος

Ήταν μια φορά κι ένα καιρό, ένα ζευγαράκι πολύ αγαπημένο, η Αηδών και ο Πολύτεχνος. Τόλμησε λοιπόν αυτό το ζευγαράκι να πει ότι ήταν πιο ευτυχισμένο και από το θεϊκό ζεύγος. Το ακούει η Ήρα, σκέφτεται ότι μάλλον είναι αλήθεια και σκυλιάζει. Τολμάς να συγκρίνεις τα μούτρα σου με εμάς τους αθανάτους; Πάρε μια Έριδα για να μάθεις. Πάει η Έριδα λοιπόν ανάμεσα τους και τους κάνει να βάλουν ένα στοιχηματάκι, όποιος τελειώσει πρώτος ένα έργο (ήταν καλλιτέχνες και οι δύο) να πάρει δώρο στον άλλο μια δούλα. Φαβορί ήταν ο Πολύτεχνος, νομίζω 1.60 τον έδινε ο ΟΠΑΠ, αλλά έκανε την ανατροπή η Αηδών και τελείωσε πρώτη και όσοι το παίξανε εκείνη τη μέρα βγάλανε μεροκάματο. Λύσσαξε ο Πολύτεχνος αλλά δεν είπε τίποτα μόνο πήγε και καλά να φέρει το δουλικό. Πάει όμως στον πεθερό του, τον Πανδάρεω, και του λέει ότι δήθεν η Αηδών πεθύμησε την αδελφή της τη Χελιδόνα και να έρθει μαζί του να τη φιλοξενήσουν λίγες μέρες. Νομίζω ότι τα ονόματα κάνουν spoiler από τώρα όσον αφορά τις μεταμορφώσεις. Τεσπα, στο δρόμο ο Πολύτεχνος βιάζει, δέρνει και κουρεύει τη Χελιδόνα, την κάνει αγνώριστη και της λέει ότι αμα πει τίποτα θα την σκοτώσει. Γίνεται έτσι δούλα της Αηδών η Χελιδόνα, αλλά μια μέρα δεν αντέχει άλλο και τα ομολογεί όλα στην αδελφή της. Έξαλλη η Αηδών, πιάνει και μαγειρεύει το γιό της (πολλές φορές συναντάμε το μαγείρεμα ανθρώπων στους μύθους, η ανθρωποφαγία πρέπει να ήταν από τα ύψιστα αμαρτήματα) και τον σερβίρει αλα κρεμ με μανιτάρια στον Πολύτεχνο. Όταν το ανακαλύπτει αυτός πίνει μια σόδα και πάει να τις σκοτώσει, αλλά αυτές έχουν βρει καταφύγιο στο σπίτι του μπαμπά τους ο οποίος στέλνει κάτι δικούς του μπράβους και τον τσακώνουν. Νέο μαρτύριο εκεί, τον πασαλείβουν τον Πολύτεχνο με μέλι και τον αφήνουν να τον φάνε τα μυρμήγκια και οι μύγες.  Ε κάπου εκεί επεμβαίνει ο Δίας αηδιασμένος με όλα αυτά τα φονικά και τους κάνει όλους πουλιά, την Αηδών αηδόνι, τον Πολύτεχνο πελεκάνο, την Χελιδόνα χελιδόνι και τον Πανδάρεω θαλασσοπούλι. Και έτσι έχουμε αυτά τα πουλιά, αλλιώς δεν θα τα είχαμε. (;)

5.Χιόνη

William Russel Flint
Αν υπήρχε το facebook στην αρχαιότητα, η Χιόνη θα ήταν αυτή που θα είχε φωτογραφία προφίλ duckface τίγκα στο μακιγιάζ και με ντύσιμο ανύπαρκτο. Στα ενδιαφέροντα της το να «περνάει καλά και να κάνει νέες γνωριμίες» και στο πες μας λίγα λόγια για σένα «Ρώτησε με και θα μάθεις!». Τέτοιας συνομοταξίας. Είχε και το σουξέ της βέβαια αλλιώς δεν θα είχε ξεθαρρέψει έτσι. Και ο Ερμής και ο Απόλλωνας την τίμησαν με την… παρουσία τους. Ε αφού καβάλησε αυτούς λογικό να καβαλήσει και το καλάμι το κοριτσάκι. Και απορώ πώς δεν την είχε πάρει χαμπάρι ο Δίας να πάρει ένα μεζέ κι αυτός. Αυτή που την πήρε χαμπάρι όμως ήταν η Άρτεμις, η οποία ως γνωστόν Απάρτου και Αγαμήτου γωνία, μη δει κανέναν άλλο να έχει σεξουαλική ζωή λίγο έντονη, αμέσως να τον φονεύσει. Αντίο λοιπόν Χιόνη, αλλά ο Απόλλων, ως αντίτιμο για τις υπέροχες στιγμες που του χάρισε, την έκανε γύπα. Δηλαδή είναι καλύτερα να είσαι πουλί από το να είσαι πεθαμένος; Μάλλον. (κατά μια άλλη εκδοχή, την Χιόνη προσπάθησε να βιάσει ένας γεωργός και για να τη γλυτώσει ο Δίας τη μεταμόρφωσε σε σύννεφο που χιονίζει και εκδικείται τον γεωργό. Προτιμώ όμως την άλλη εκδοχή με τους λάγνους θεούς και την κακίστρω Άρτεμη.)

4. Κύκνος

Είναι κάτι πουλιά που δε γίνονται άντρες, θα μπορούσαν να είναι πουλιά σου. Πουλιών συνέχεια, κι εδώ έχουμε μια πικάντικη ιστορία για το αγόρι που λεγόταν Κύκνος και ήταν γιός του Απόλλωνα και της Θρύας. Πανέμορφος ο νεαρός Κύκνος, είχε μεγάλη πέραση στο αντρικό φύλο και ήταν ένα βήμα πριν την καριέρα στην τηλεόραση όταν γνώρισε έναν τύπο τον Φύλιο, ο οποίος τον ερωτεύτηκε σφόδρα και δεν τον άφηνε σε χλωρό κλαρί. Τι αμαξάρες του έταζε, τι ταξίδια του έταζε, τι συνολάκια τελευταίας λέξης της μόδας του αγόραζε, ο Κύκνος δεν του καθότανε με τίποτα. Τελικά για να τον ξεφορτωθεί, ο Κύκνος τον έστειλε να κάνει τρεις άθλους και αν τα κατάφερνε τότε θα ενέδιδε. Δεν ξέρουμε τι μέσα είχε ο Φύλιος, αλλά τα κατάφερε ο άτιμος και γύρισε για να εισπράξει. Μετά από την πράξη όμως, πέταξε τον Κύκνο σαν στιμμένη λεμονόκουπα και αυτός από τον καημό του πήγε και έπεσε σε ένα έλος μαζί με τη μάνα του παρακαλώ! Αλλά ο μπαμπάς Απόλλωνας επενέβη και πάλι και τους μεταμόρφωσε και τους δυο σε πουλιά.

3. Μυρσίνη

Η Μύρρα ήταν μια βασιλοπούλα στην περιοχή της Ασσυρίας η οποία έκανε το λάθος να αμελήσει την Αφροδίτη στις λατρευτικές υποχρεώσεις. Το έκανε μια, το έκανε δύο, καλή-καλή η Αφροδίτη τα πήρε στο κρανίο στο τέλος και έκανε τη Μύρρα να ερωτευτεί τον πατέρα της. Σατανικό;;Νταλκά βαρύ τραβούσε η μικρή και τελικά τη λύση την έδωσε η νταντά της που την έβλεπε να λιώνει. Έβαζε τον βασιλέα να γίνεται ντίρλα, τον έβαζε να ξαπλώνει στα σκοτεινά και του έφερνε την Μύρρα, και καλά ότι ήταν ένα από τα αναλώσιμα γκομενάκια της αυλής. Και κάθε βράδυ έφευγε η μικρή πριν ξημερώσει. Μια φορά όμως την πήρε ο ύπνος και όταν ξύπνησε ο βασιλιάς είδε δίπλα την κόρη του και φρίκαρε όπως ήταν φυσικό! Έβγαλε το σπαθί του να τη σκοτώσει αλλά αυτή ικέτευσε τους θεούς να τη σώσουν και κάποιος από αυτούς την έκανε φυτό, το φυτό μυρσίνη. Επειδή ήταν ολίγον τι γκαστρωμένο το φυτό, μετά από λίγο καιρό άνοιξε και βγήκε ο ομορφότερος άντρας του κόσμου, ο Άδωνις. (προς θεού όχι ο Γεωργιάδης)

2. Μέδουσα

Caravaggio
Η γνωστή με την φιδάτη κόμμωση. Αυτή ήταν μια Κενταύρισσα που την είδε ο Ποσειδώνας και έπαθε ταράκουλο από την ομορφιά της. Ε δεν αντιστάθηκε η Μέδουσα, θα της άρεζαν και οι μουσάτοι φαίνεται, πήγαν σε ένα ξέφωτο βγάλαν τα μάτια τους (τότε δεν υπήρχαν πονηρά ξενοδοχεία). Έτυχε όμως να ήταν εκεί κοντά ένας ναός της Αθηνάς, η οποία το πήρε προσωπικά το θέμα. Έξω από το ναό της, να της βγεί και το όνομα να έχουμε άλλα. Και επειδή δεν μπορούσε να τιμωρήσει τον Ποσειδώνα, μεταμόρφωσε την Μέδουσα σε…Μέδουσα.



1. Μίνθη


Παντρεμένος ο Άδης με την Περσεφόνη, στα ωπα-ωπα την είχε, να μην νιώθει και νοσταλγία για το πατρικό της, της είχε στολίσει τον κάτω κόσμο με νεκροκεφαλές, της είχε πάρει ένα σινιέ τάφο για κρεβάτι, όλα τα κομφόρ είχε και το κεφάλι της Μέδουσας για διακοσμητικό τοίχου. Αλλά το πολύ το κύριε ελέησον το βαριέται και ο Άδης, οπότε άρχισε σε λιγάκι να ξενοκοιτάει. Και πάνω στα ξενοκοιτάγματα είδε μια νύμφη σαν τα κρύα τα νερά (του Αχέροντα), τη Μίνθη. Αλλά φαίνεται ότι και στον κάτω κόσμο υπήρχαν αντίστοιχοι χαφιέδες με τον Ήλιο (ουδέν κρυπτό υπό του Ήλιου, μεγάλη λέρα ο τύπος) και κάποιος το σφύριξε στην Περσεφόνη. Έξαλλη αυτή αφου κατσαδιάζει τον Άδη («που άφησα τη μάνα μου για να με έχεις δούλα εδώ κλεισμένη στα Τάρταρα») πάει στη Μίνθη και αφού τη λέει παλιοθήλυκο την τσαλαπατάει! (καλέ τι νούμερο παπούτσι φορούσε η Περσεφόνη;) Και πάει η κοπέλα καλιά της και ο Άδης, που έκανε την πάπια μπροστά στο φονικό, την έκανε φυτό μετα θάνατον. Τη γνωστή μας μέντα που είναι και χωνευτική. 

1 σχόλιο:

  1. Τι ωραία πράματα μαθαίνω απ'το Listomaniax.blogspot.gr!!! Όλοι οι μύθοι ένας κι ένας! Κάποιους (τους πιο light και αθώους) θα τους πω στο σχολείο. Κάνε κι άλλα κι άλλα κι άλλα με αρχαίες ιστορίες!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή